De Amsterdamse woningcorporaties komen hun huurders tegemoet als zij door de coronacrisis in betalingsproblemen komen. Zo hebben zij via de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties laten weten. Ook huurders van bedrijfsruimtes worden opgeroepen bij mogelijke betalingsproblemen zo spoedig mogelijk contact te zoeken met hun corporatie.
Woningcorporaties zeggen te begrijpen dat door de coronacrisis bij veel van hun huurders het inkomen op het spel staat. Mochten betalingsproblemen ontstaan, dan zal per situatie door elke corporatie met de huurder worden overlegd over een mogelijke betalingsregeling. Daarbij gelden wel voorwaarden. Huurders moeten bereikbaar zijn en hulp accepteren, bijvoorbeeld van de maatschappelijk dienstverleners waarmee corporaties samenwerken. De medewerkers van de maatschappelijke dienstverleners behoren tot de vitale beroepsgroepen en blijven aan het werk. Het vroeg signaleren van betaalproblemen en actief benaderen van deze huurders gaat gewoon door, in aangepaste vorm via mail en telefoon.
Amsterdammers die een bijstandsuitkering ontvangen en betalingsachterstand oplopen worden door de corporatie bij de gemeente aangemeld en kunnen met de gemeente afspreken, dat de huur rechtstreeks wordt overgemaakt aan de corporatie. Dit is niet nieuw, maar dit gaat ook gewoon door.
Verder voeren de corporaties recent uitgesproken vonnissen om tot ontruiming van woningen over te gaan tot 6 april niet uit. Dit geeft maatschappelijke dienstverleners meer tijd en ruimte om te zoeken naar mogelijke oplossingen. En dit sluit aan bij het beleid van de corporaties om ontruimingen zo veel als mogelijk te voorkomen. Nieuwe vonnissen worden niet verwacht, omdat de rechtbank veel activiteiten heeft stilgelegd.