Overslaan en naar de inhoud gaan

Verhuizing in één keer geregeld

Verhuizing in één keer geregeld

Sinds kort kunnen huurders van  de zes grootste Amsterdamse woningcorporaties hun verhuizing en hun woonvergunning met één formulier regelen. De nieuwe huurder regelt zijn verhuizing bij het bezoek aan de woningcorporatie. Met het tekenen van het verhuisformulier is zowel de melding van de verhuizing aan de gemeente (verhuisbericht) als de aanvraag voor de huisvestingsvergunning geregeld. De huisvestigingsvergunning ontvangt de huurder vervolgens in de brievenbus.

Daarbij komt dat de aanvraag en betaling voor de huisvestingsvergunning, plus de verhuizing door de corporaties wordt ingevuld en ingevoerd in de gemeentelijke basisadministratie. Bewoners hoeven hun verhuizing niet meer op te geven bij het stadsdeel omdat het systeem is gekoppeld aan de gemeentelijke basisadministratie en het woningbestand van de gemeente Amsterdam. Jaarlijks verhuren de Amsterdamse woningcorporaties ongeveer 10.000 woningen.

Het Elektronisch verhuisformulier is een onderdeel van een samenwerkingsproject van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties en de gemeente Amsterdam in het verbeteren van de (elektronische) dienstverlening.

De koppeling van de administraties van de woningcorporaties, het woonbestand en de gemeentelijke basisadministratie zorgt er ook voor dat  onrechtmatige inschrijvingen sneller worden gesignaleerd. Dit leidt tot een betrouwbaarder gemeentelijke basisadministratie en versnelde aanpak van woonfraude. 

Bron
AFWC