Huurders van Amsterdamse corporaties zijn over het algemeen tevreden met de woning waarin zij wonen. Als rapportcijfer geven zij hun woning een ruime voldoende, gemiddeld een 7,0. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van de corporaties onder hun huurders in de regio Amsterdam (HIRA). Daaruit blijkt overigens ook dat 13 procent van de huurders aangeeft niet te kunnen rondkomen. De belangrijkste wens: betere geluidsisolatie.
In stadsdeel Centrum zijn de huurders het meest tevreden (7,4) met hun woning, in Nieuw-West het minst (6,5). Dit geldt voor bijna alle aspecten van de woning. Stadsdeel Centrum scoort alleen minder goed bij de woninggrootte; die wordt het hoogst gewaardeerd in Zuidoost en in de regio. Over gehorigheid en isolatie zijn huurders in Zuid het minst tevreden.
Grootte en indeling van de woning worden door respondenten het meest positief beoordeeld (Huurders van De Key, verhuurder van veel studenten- en jongerenwoningen, zijn overigens niet bevraagd naar tevredenheid over woninggrootte). Huurders buiten Amsterdam die van een hoofdstedelijke corporatie huren, zijn meer dan gemiddeld tevreden over hun woning (7,2).
Als het aankomt op verbeteringen, geeft maar liefst 41 procent van de huurders prioriteit aan betere geluidisolatie tussen woningen. Op de tweede plaats staan verbeteringen aan het sanitair. Het gaat daarbij vooral om vernieuwing van de douche. Hoog op de verlanglijstjes staan ook het verbeteren van ventilatie en verwarming (bestrijding vocht en schimmel) en van de keuken.
De meeste corporatiehuurders (60%) vinden hun huur hoog, maar kunnen wel rondkomen, zonder veel ruimte voor extra’s. Deze respondenten wonen relatief vaak in de stadsdelen Nieuw-West en Zuidoost. 13 procent van de huurders vindt de huur te hoog en geeft aan niet te kunnen rondkomen. In Centrum wonen juist relatief weinig huurders die hun huur als te hoog ervaren en moeite hebben met rondkomen.
Aan het onderzoek van de Amsterdamse corporaties hebben 50.000 huurders meegedaan. Er is gebruik gebruikgemaakt van een online vragenlijst in Nederlands, Engels en Turks, aangevuld met telefonisch onderzoek in buurten waar weinig emailadressen van huurders bekend waren. 95 procent van de respondenten vulde de Nederlandse vragenlijst in. Volgens de onderzoekers is de steekproef representatief zijn wat betreft leeftijd en huishoudensamenstelling; wel zaten er bij de respondenten meer hoogopgeleiden dan onder de huurders.