De afdeling handhaving van de dienst Wonen, Zorg en Samenleven van de gemeente Amsterdam heeft de aanpak van oneigenlijk gebruik van sociale huurwoningen aanmerkelijk verbeterd. Zo concludeert de Gemeentelijke Ombudsman in een afgelopen week uitgebracht rapport.
Drie jaar geleden kwam de dienst negatief in de publiciteit vanwege een onredelijke en onzorgvuldige handhavingspraktijk. De Ombudsman concludeerde vervolgens dat de gemeente zijn doel met slechte communicatie en ontoereikende klachtenafhandeling voorbij schoot.
Volgens de Gemeentelijke Ombudsman heeft de gemeente inmiddels veel bijgeleerd. De dienst communiceert beter, legt meer uit en handelt minder rigide. Ook baseren de handhavers zich minder op de papieren werkelijkheid, maar zoeken zij de feitelijke situatie daadwerkelijk uit. Bovendien wordt bij de aanpak van woonfraude beter samengewerkt met de stadsdelen.
Verder heeft de Ombudsman waardering voor de projectmatige aanpak. De focus ligt op belangrijke zaken, zoals matrassenverhuur in illegale pensions en woonfraude door grote vastgoedondernemers. Maar de dienst houdt daarbij oog voor de belangen van betrokken personen en bijzondere omstandigheden.