Amsterdamse makelaars krijgen een aanspreekpunt bij de politie waar zij potentiële huurders kunnen laten screenen. "De Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA) wil geen zaken doen met criminelen,” stelt directeur Didi van den Elsaker. Het nieuwe Stoplichtconvenant moet daarbij helpen. De MVA, de recherche en de Dienst Basisadministratie tekenen dit convenant op 2 juli. Op grond daarvan kunnen MVA-makelaars laten controleren of een (potentiële) klant wel deugt. Binnen drie dagen geeft de recherche dan een rood of groen sein. Rood betekent foute boel, geen woning aan verhuren.
Er komt één aanspreekpunt voor makelaars bij de gemeente. Van den Elsaker: “Voorheen kon een makelaar nergens naartoe als het buikgevoel zei dat het niet in de haak was. Nu kunnen zij contact opnemen met het informatieknooppunt van de politie. Natuurlijk binnen de grenzen van het College Bescherming Persoonsgegevens.”
Diana Duttenhofer, directeur van de Dienst Basisinformatie, hoopt dat deze samenwerking ook helpt bij opschonen van de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Volgens Düttenhöfer hebben makelaars een belangrijke ‘poortwachtersrol’. “Zij controleren de identiteit van de (toekomstige) huurder aan de hand van een origineel en geldig identiteitsbewijs. Wij gaan ze instrueren hoe ze vervalste documenten kunnen herkennen."