Dubbelstad Almere-Amsterdam komt er
Het kabinet steunt de groeiplannen van Almere. In die visie gaat de stad de komende twintig jaar 60.000 nieuwe woningen bouwen. Almere mikt op een sterk stedelijke ontwikkeling aan de westzijde van Almere, die via een IJmeerlijn aansluit op IJburg in Amsterdam, een binnenstedelijke verdichting rond het Weerwater en bijzondere, landelijke woonmilieus aan de oostzijde van de stad. In het Rijksbesluit Almere-Amsterdam-Markermeer omarmt de ministerraad deze visie. Op de lange termijn investeert het Rijk miljarden euro’s in de bereikbaarheid. Een aanzienlijk deel daarvan gaat naar spoor. Naast de Hanzelijn kunnen er onder meer 12 treinen per uur rijden tussen Almere en Amsterdam. Daarnaast komt er capaciteitsuitbreiding voor de weginfrastructuur op de A6, de A1, de A9 en de A10-oost waarover al eerder werd besloten. Het huidige plan voor ov-verbinding door het IJmeer vindt het kabinet te duur. Almere wordt opgeroepen met een ‘haalbaar plan’ te komen. Wethouder Adri Duivesteijn van Almere is tevreden: “Als we de balans opmaken, denk ik dat het fantastisch is dat het kabinet ons toekomstbeeld omarmt. Het ambitieniveau wordt, ook in een tijd van crisis, hoog gehouden. Tegelijkertijd moet er ook boter bij de vis, en moet het besluit op een aantal punten worden aangescherpt.”