Voor het eerst sinds 15 jaar is de Nederlandse huurder minder tevreden over de dienstverlening van zijn woningcorporatie. Waar jarenlang een stijgende lijn te zien was, is nu een lichte daling van het rapportcijfer te zien van 7,8 naar 7,6. Dat blijkt uit de cijfers van de KWH Prestatie-Index 2013. Ondanks deze daling doen corporaties het nog altijd goed. Zeker in het licht van de forse bezuinigingen.
KWH doet al 15 jaar onderzoeken naar de kwaliteit van dienstverlening van woningverhuurders. In die periode hebben corporaties zich volgens KWH sterk verbeterd in de dienstverlening richting de klant: "Scoorden 15 jaar geleden de corporaties gemiddeld nog een 6,7 op hun klantvriendelijkheid, dat cijfer is in 2013 opgelopen tot een 7,6.
KWH kon geen oorzaak geven voor daling van de totaalscores. Ondanks dat deze bescheiden is, moet deze volgens KWH-directeur Sjoerd Hooftman wel serieus genomen worden: "Corporaties doen het met een rapportcijfer van een 7,6 nog altijd goed. Zeker ook als je het vergelijkt met andere sectoren. Bij commerciële verhuurders ligt het cijfer bijvoorbeeld 0,3 punt lager. Maar het blijft voor corporaties zaak om kritisch te blijven op hun dienstverlening en de huurder niet uit het oog te verliezen in tijden van bezuinigingen en hervormingen. Corporaties die juist nu met huurders aan tafel gaan om nieuwe en transparante afspraken te maken over de wijze waarop de dienstverlening in de komende jaren wordt vormgegeven, verdienen dan ook een pluim."
Destion Nieuw-Bergen uit het noorden van Limburg behaalde met 8,2 de hoogste score.
In de regio Amsterdam laten maar weinig corporaties zich onderzoeken door KWH. WormerWonen scoorde met 7,67 daarvan het hoogste. Geen van onderzochte corporaties haalde een onvoldoende.
Kijk voor de complete ranking op www.kwh.nl