Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam start met meldpunt voor achterstallig onderhoud

Image

Amsterdamse heeft een meldpunt voor woningkwaliteit gestart. Op ‘Woningcheck’ kunnen bewoners achterstallig onderhoud aan hun woning melden bij de gemeente, wanneer problemen na contact met de verhuurder of VvE niet wordt opgelost. Het meldpunt is een onderdeel van het Programma Woningkwaliteit dat het college in 2016 heeft vastgesteld. Wethouder Ivens: “Iedereen in Amsterdam heeft recht op een goede woning, ongeacht de dikte van je portemonnee. Ik wil dat alle mensen hulp kunnen krijgen met het oplossen van problemen wanneer ze afhankelijk zijn van de medewerking van een huisbaas.”

Het bouwtechnisch op orde houden van een pand is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar in de praktijk komen de bewoner en de eigenaar er in sommige gevallen niet onderling uit. Bij complexe en hardnekkige problemen waar geen oplossing voor wordt gevonden in overleg tussen de betrokken partijen wil de gemeente hulp bieden. Het meldpunt Woningcheck is een online meldpunt, waar mensen met klachten terecht kunnen die onopgelost blijven na contact met de eigenaar van de woning. De klacht wordt opgepakt door het stadsdeel, dat de ernst van het probleem en het eerdere contact beoordeelt. Het stadsdeel kan de bewoners dan voor hulp verwijzen naar !Woon, of de eigenaar direct een termijn opleggen waarbinnen de problemen verholpen moeten zijn. Wanneer dit niet tot een oplossing leidt, kan ook een handhavingsbesluit of dwangsom worden opgelegd.

Relevante links:
Het meldpunt vindt u hier: Woningcheck.
Tussenstand programma Woningkwaliteit (NUL20, juni 2017)

Verhuurders willen geen bovenwettelijke eisen (NUL20, mei 2016)
 

 

Trefwoorden