Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel woningzoekenden claimen extra punten in nieuwe opzet WoningNet

Image

Enkele weken na de introductie van een nieuw woonruimteverdeelsysteem gebaseerd op punten hebben al ruim 1.200 woningzoekenden aanvragen ingediend voor extra situatiepunten of startpunten. De historische stelselwijziging is zonder 'grote operationele issues' verlopen, aldus een woordvoerder: "Na negen dagen zagen we dat een behoorlijk aantal woningzoekenden de weg weet te vinden naar de nieuwe woonruimteverdeling. De diverse websites en portalen worden drukker bezocht dan normaal. Ook wordt er vaker gebeld met informatievragen. Deze vragen kunnen relatief eenvoudig worden beantwoord door het Klantcontactcentrum van WoningNet. Met name ouderen hebben wat zorgen over wat deze nieuwe regeling nu precies inhoudt."

Op 16 januari is het zoeken naar een sociale huurwoning in de WoningNet-regio Amsterdam gewijzigd. De slaagkans wordt nu nog maar gedeeltelijk bepaald door de inschrijfduur. Het nieuwe systeem werkt met punten. De inschrijfduur is omgezet naar wachtpunten, maar in het nieuwe systeem spelen ook de persoonlijke situatie en actief zoekgedrag een rol. Zo kunnen 'situatiepunten' en 'zoekpunten' worden verdiend. Huishoudens die dringend woonruimte nodig hebben maar geen kans maken op een urgentiestatus, moeten zo meer perspectief op een woning krijgen. In het vakjargon worden deze woningzoekenden vaak 'spoedzoekers' genoemd. Dan hebben we over gezinnen die bij anderen inwonen, gescheiden ouders met kinderen en jongvolwassenen in een problematische situatie. Amsterdam en Zaanstad gaan ook jongeren met een tijdelijk jongerencontract tien 'startpunten' toekennen als ze na afloop van hun contract geen nieuwe woning kunnen vinden. Vooralsnog is dat een tijdelijke regeling voor twee jaar.

Strategisch gedrag?

Met spanning werd door beleidsmakers uitgezien naar de reactie van woningzoekenden. Begrijpen zij de nieuwe aanpak? Wat voor strategisch gedrag gaan zij ontwikkelen? Binnen een week vragen in ieder geval al veel woningzoekenden situatiepunten en startpunten aan. Zij zaten kortom in de startblokken. Het is te vroeg om te zeggen welk percentage van de aanvragen wordt gehonoreerd.

Ook wordt er extra gereageerd op aangeboden woningen. Bij WoningNet reageerden vorige week op 120 woningadvertenties 162.000 mensen. Ook bij Woonmatch (regio Purmerend) zijn er voorbeelden dat er voor een woningadvertentie 2.100 reacties zijn terwijl dat er ‘normaal’ 500 à 600 zijn. Maarten Pel, directeur van WoningNet, vindt de zoekpunten het meest spannende onderdeel van de stelselwijziging: "Het belonen van gedrag lokt ook gedrag uit. Ik snap de redenatie: als je actief zoekt, wil je graag een woning. Maar dat kan omdraaien in: wie niet actief zoekt, maakt nauwelijks kans. Dat kan leiden tot punteninflatie en benadeelt woningzoekenden die de regels slecht doorgronden. Oftewel, de meest kwetsbaren." (zie het interview met Pel in NUL20)


Deze punten zijn er in het nieuwe systeem:

Image
WoningNet - Punten sparen voor een sociale huurwoning