Ontwikkelaars kunnen zich warm gaan lopen voor de nieuwe IJburgse wijk Strandeiland. Amsterdam heeft de allereerste tender uitgezet voor twee bouwvelden (in rood op de illustratie) in de toekomstige Muidenbuurt. De winnaar van de aanbesteding wordt geacht daar maximaal 215 woningen in het middensegment en vrije sector (huur en koop) te bouwen plus een buurthub met parkeerplekken én voorzieningen.
Die buurthubs vormen een belangrijke schakel in het autoluwe plan voor Strandeiland. Het gaat om een nieuw soort mobiliteitsvoorziening waarbij het parkeren geclusterd en inpandig plaatsvindt en waar elektrische deelmobiliteit – auto’s, fietsen, bakfietsen, scooters – beschikbaar is. De idee is deze locaties aantrekkelijker te maken door ze te combineren met voorzieningen als een pakket ophaalpunt, fietsenmakers en collectieve ruimtes die bruikbaar zijn als ontmoetingsplek voor de buurt. Omdat er nauwelijks ervaringen zijn met dit soort voorzieningen wil de gemeente dat ze relatief makkelijk aanpasbaar zijn. De hubs moeten voldoen aan de wensen van toekomstige bewoners.
Wat betreft het woningprogramma. Het accent in deze wijk van Strandeiland komt te liggen op gezinswoningen, bij voorkeur met een (collectieve) tuin of een buitenruimte. Er zijn 205 tot 215 woningen mogelijk, van vrije sector koopwoningenEl in verschillende prijscategorieën tot woningen in het middensegment. Elders in deze buurt komen ook sociale huurwoningen (C1 en C2). De Amsterdamse woningcorporaties de Alliantie, Stadgenoot en Ymere hebben aangekondigd duizend sociale huurwoningen in de eerste fase van het Strandeiland te gaan bouwen. Uiteindelijk moeten er op Strandeiland zo'n 8.000 woningen komen.