Overslaan en naar de inhoud gaan
Top
Eerste verdieping
De zuidelijke IJ-oever in hapklare brokken
Westerdok: hoogstedelijkheid ook voor gezinnen
Metrosexual people gevraagd
Het deelproject Westerkaap op het Westerdokseiland telt ook acht Concrete Designwoningen. Het zijn luxe woningen voor liefhebbers van design, variërend in grootte va 93 tot 171 vierkante meter en in prijs van 645.000 tot 1.175.000 euro. In de glossy brochure hebben de afzonderlijke woningen namen als Young urban professional, Work is my passion en Metrosexual people. Volgens de brochure gaan de bewoners van Young urban professional het liefst uit eten om weer eens bij te praten. En: “Winkelen doen we eigenlijk weinig in Nederland, daarvoor vliegen we naar Londen of New York. Wij kunnen ons heel goed identificeren met merken in allerlei opzichten. Ook ons interieur is belangrijk, in die zin dat we van gadgets en bijzondere stukken houden.”
Vanaf mei worden de eerste driehonderd van de in totaal 923 woningen op het Westerdokseiland opgeleverd. De koopwoningen in het project gingen twee, drie jaar geleden in de verkoop. “Dat was een moeilijke tijd, maar toch liepen ze goed. Vooral omdat het zo’n goede locatie is, midden in de stad”, aldus projectmanager Roeland Kupers. Het wordt een hoogstedelijke omgeving, met zo’n 120 woningen per hectare, huur en koop in alle prijscategorieën, met binnenhoven en groene daken. De drie corporaties Ymere, Dageraad en Eigen Haard tekenen voor de (bijna) dertig procent sociale huurwoningen. Er is relatief weinig groen, maar toch zijn onder de kopers tal van gezinnen, ook met jonge kinderen. Die denken dat hun kroost met onder meer een speelboot, speelsteiger, speelkooi, tienerhuiskamer en het Stenen Hoofd ook aan zijn trekken komt. En de stedelijkheid is nog niets vergeleken met de hoge woontorens die hier ten tijde van de Amsterdam Waterfront-plannen begin jaren negentig waren voorzien. Kupers: “Daar dachten we later anders over. Het eigen karakter van elk eiland, en de aansluiting op de binnenstad werden veel belangrijker.”

Ook ouderen en gehandicapten die van het stadse leven houden, kunnen op het Westerdokseiland terecht. De voornamelijk voor wonen bestemde stadszijde van het project (aan de stadskant van de Westerdoksdijk) telt relatief veel woningen die geschikt zijn voor ouderen, negentig in aantal, en twintig gehandicaptenwoningen.

Westerdok woningprogramma

categorie

aantal

%

Sociale huur

267

29%

waarvan miva

15

2%

Marktsector huur

80

9%

 

 

 

AMH

100

11%

Middeldure koop

186

20%

Vrije sectorkoop

290

31%

Totaal aantal woningen

923

100%

waarvan woonwerk

169

18%

Bron: OGA: 04-06-2206

Woonbootbewoners die vroeger in de De Vlugthaven lagen, hebben aan deze stadszijde inmiddels een nieuwe plek gevonden in het Westerdok. Dat ging niet zonder slag of stoot en projectmanager Erna Hollander en later Roeland Kupers hebben in het uitvoerige overleg velen van hen goed leren kennen. Ooit stelde Kupers zich het woonbotenvraagstuk simpel voor. “Een stukje verplaatsen moest toch geen probleem zijn, dacht ik. Maar het zijn mensen die er soms twintig jaar wonen, met buren met wie ze drie rijen dik liggen en met wie ze samen nutsvoorzieningen hebben aangebracht. Achteraf valt de hele verplaatsing ze toch mee. Ze krijgen er ook veel voor terug: alle woonboten liggen nu aan een ‘eigen’, openbare aanlegsteiger en hun ligplaats wordt meer waard als ze die ooit willen verkopen.” Anderen die terugkeren naar het Westerdokseiland zijn kunstenaars die in de gesloopte douaneloodsen hun atelier hadden. Ze komen in broedplaatsen op de begane grond terecht. Overigens is de hele plint van het stadszijdegedeelte bestemd voor bedrijvigheid. Er komen ook een cafe-restaurant, fitnesscentrum, huisartsenpost en buurtsupermarkt.

In de geplande nieuwbouw aan de IJ-zijde van het Westerdokseiland komen behalve 71 koopwoningen een hotel, de waterpolitie en het Gerechtshof, dat nu aan de Prinsengracht zit. Het Koloniaal Etablissement op de kop van het eiland, waar de waterpolitie nu zit, wordt afgebroken. Op die plek komt een jachthaven. De nieuwbouw in het IJ dient als golfbreker voor de jachthaven. Volgens de overlevering dankt het Westerdokseiland dit nautische element aan een Brabantse projectontwikkelaar en zeezeiler. Die opperde het idee nadat hij ’s nachts vanuit Engeland in Amsterdam aankwam. Hij kon niet terecht in een jachthaven en meerde daarom maar aan bij het Westelijk Stationseiland bij de Kamer van Koophandel. De oude draaispoorbrug op het Westerdokseiland blijft gehandhaafd. Het is de bedoeling dat nog dit jaar in een opbouw op de brug een eetcafé wordt geopend. [JvdT]