Lang niet iedereen kan overweg met WoningNet. Vrijwilligers als Henk Bharos en Nisha Ramzan zetten zich met hart en ziel in voor deze woningzoekenden. Al vier jaar lang houdt het echtpaar twee keer per week spreekuur voor stichting !WOON in Amsterdam-Noord. Het nieuwe systeem voor woonruimteverdeling leidt tot nieuwe vragen. En zelf hebben ze het ook nog niet helemaal onder de knie.
"De meeste mensen die hier komen weten niet hoe ze op de computer naar een woning moeten zoeken en een deel van hen kan zelfs helemaal niet met een computer omgaan. Veel bezoekers zijn digibeet, vaak laaggeletterd of ze zijn de Nederlandse taal niet machtig. Henk spreekt zes talen maar dat is niet genoeg om iedereen te kunnen helpen. In die gevallen blijft het bij het handen- en voetenwerk maar dat hebben we inmiddels aardig onder de knie."
Aan het woord is Nishan Ramzan. Samen met haar man Henk Bharos houden ze twee keer per week spreekuur voor stichting !WOON in Amsterdam-Noord.
Zij leggen uit hoe WoningNet werkt en het nieuwe systeem voor woonruimteverdeling dat met punten sparen werkt. Dat roept weer nieuwe vragen op. Bharos: "Een vrouw die bij ons langskwam staat 22 jaar ingeschreven maar had nog nooit gereageerd op een woning. Nu doet ze dat wel omdat ze een andere woning zoekt. Ze heeft inmiddels 23 punten maar vroeg aan ons of ze ook een woning mag weigeren. Dat mag natuurlijk wel maar dan verlies je weer een punt. Het lijkt wel een soort tombola."
Volgens het echtpaar reageren mensen nu vaak op woningen die ze helemaal niet willen, alleen maar om punten te sparen. Bharos: "Ook vreemd is dat mensen een voorkeur op moeten geven, bijvoorbeeld een rolstoelwoning, maar dan iets krijgen aangeboden dat daar niet op is afgestemd. Dan krijgen ze bijvoorbeeld een woning met trap aangeboden, maar daar hebben ze niets aan."
Menselijke maat is zoek
Er zijn flyers verspreid waarop het nieuwe WoningNet-systeem is uitgelegd. Ramzan: "Maar als je niet kunt lezen, niet met de computer om kunt gaan of geen Nederlands spreekt heb je daar ook niets aan. En inschrijven kan helaas alleen digitaal en reageren ook. Mensen die geen computer hebben zijn ook niet geholpen met een helpdesk en de meeste mensen gaan ook geen 0900 nummer bellen."
Intussen gaat het echtpaar met goede moed verder met hun spreekuur dat ook vaak wordt bezocht door mensen met een beperking. Ramzan: "Er kwam laatst iemand langs die visueel gehandicapt was. Die hebben we geholpen met de inschrijving want hij wil naar een verzorgingstehuis. De vrouw die net het spreekuur verliet heeft een tia gehad en kan zich niet goed focussen. En er komen mensen die al jaren op zoek zijn naar een benedenwoning omdat ze ziek of slecht ter been zijn. We voelen ons vaak onmachtig want we kunnen die mensen geen woning geven ook al denken sommige bezoekers van wel."
Ramzan wordt een beetje emotioneel: "Ik vind het vaak zo zielig en soms worden we er ook wel een beetje wanhopig van. Mensen worden soms doorgestuurd door het buurtteam en dan komen ze hier hoopvol binnen omdat ze denken dat wij ze aan een woning kunnen helpen. Dan moeten wij ze teleurstellen."
Bharos vult aan: "Een vrouw kwam hier een jaar lang wekelijks op het spreekuur. Op een gegeven moment kwam ze niet meer omdat ze boos op ons was omdat wij haar geen woning wilden geven."
Wat moet er volgens het echtpaar veranderen? "Er moet vanuit Woningnet zelf meer tijd en aandacht komen voor de mensen die het systeem niet kunnen gebruiken. De menselijke maat is zoek. De meeste mensen komen hier omdat ze hun verhaal kwijt willen. Ze gaan hier meestal wel een stuk vrolijker vandaan dan ze binnenkwamen. Alleen maar omdat er eindelijk naar hen geluisterd wordt. Misschien helpen we ze wel niet direct aan een woning maar dit is ook veel waard." ◉
Op 16 januari is het zoeken naar een sociale huurwoning in de WoningNet-regio Amsterdam gewijzigd. De slaagkans wordt nu nog maar gedeeltelijk bepaald door de inschrijfduur. Het nieuwe systeem werkt met punten. De inschrijfduur is omgezet naar wachtpunten, maar in het nieuwe systeem spelen ook de persoonlijke situatie en actief zoekgedrag een rol. Zo kunnen 'situatiepunten' en 'zoekpunten' worden verdiend. Huishoudens die dringend woonruimte nodig hebben maar geen kans maken op een urgentiestatus, moeten zo meer perspectief op een woning krijgen. Amsterdam en Zaanstad kennen ook jongeren met een tijdelijk jongerencontract tien 'startpunten' toe als ze na afloop van hun contract geen nieuwe woning kunnen vinden. Vooralsnog is dat een tijdelijke regeling voor twee jaar. Er zijn inmiddels veel woningzoekenden die de weg in het nieuwe woonruimteverdeelsysteem weten te vinden. Enkele weken na de introductie bleken al ruim 1.200 woningzoekenden extra situatiepunten of startpunten te hebben aangevraagd. Zij zaten kortom in de startblokken. De historische stelselwijziging zou zonder 'grote operationele issues' verlopen, aldus een woordvoerder. De diverse websites en portalen werden na de introductie drukker bezocht dan normaal. En er werd vaker gebeld met informatievragen. "Met name ouderen hebben wat zorgen over wat deze nieuwe regeling nu precies inhoudt." |