Overslaan en naar de inhoud gaan

De brug over het IJ lijkt er nu toch echt te komen

Image

De financiering voor de Oostbrug over het IJ is een rond nu de Vervoerregio Amsterdam 50 miljoen euro extra heeft toegezegd voor de bouw ervan. Het gaat om een fiets- en voetgangersbrug die het Azartplein verbindt met de Johan van Hasseltweg bij het Hamerkwartier. Momenteel is dat een pontverbinding. Op zijn vroegst kunnen in 2034 de eerste fietsers en wandelaars over de brug.

De bouwkosten van de brug werden in 2023 geraamd op 300 miljoen euro geraamd. Eerder wilde de Vervoersregio Amsterdam, een samenwerkingsverband van de veertien Noord-Hollandse gemeenten die vroeger de Stadsregio Amsterdam vormde, 100 miljoen euro bijdragen. Nu dat is bijgesteld naar 150 miljoen euro, staan het regiolichaam en Amsterdam elk aan de lat voor de helft van het bedrag, ook als de kosten de komende jaren oplopen. Er is vooralsnog geen sprake van een rijksbijdrage.

De toezegging is een opsteker voor de gebiedsontwikkeling van het Hamerkwartier in Noord. Die werd de afgelopen periode geplaagd door tegenvallers. Juridische procedures van chemiebedrijf Albemarle leiden tot afwijzing van twee woningbouwplannen in het oostelijk deel van het transformatiegebied. De hoofdstad wil in het Hamerkwartier een woon- en werkgebied creëren met zo'n 6.500 woningen.

Maar ook afgezien van het Hamerkwartier groeit het aantal inwoners van Amsterdam Noord en andere gemeenten ten noorden van Amsterdam sterk. Dat maakt een alternatief voor de huidige pontverbindingen meer dan noodzakelijk. Naast de Oostbrug zijn er ook plannen voor een brug in het westelijk deel van de stad vanaf NDSM-werf in Noord. Voor dit project is de financiering nog in het geheel niet geregeld. Bovendien moet er eerst een einde komen aan de komst van de grote cruiseschepen naar de binnenstad.

 

Trefwoorden