Het moet een mooi gezicht zijn geweest, sleepboten die een compleet huis over het IJmeer naar Amsterdam varen. Zorgvuldig manoeuvrerend door de krappe sluis. Er liggen er inmiddels een kleine honderd bij het Steigereiland en er volgen er meer. De Amsterdamse Waterbuurt, direct achter de Enneüs Heermabrug, is een feit. Hoe het gebied met de zachtjes schommelende huizen - geen woonboten - werd ontwikkeld is te lezen in het onlangs verschenen ‘Drijvend Amsterdam’.
Het grootschalige experiment is een unicum voor Nederland. Deels uitgevoerd in particulier opdrachtgeverschap zonder welstandstoezicht. En hoewel de bijzondere buurt verscholen gaat achter het langgerekte Kadegebouw, is het eenvoudig te bereiken door de poorten eronder. De ver in het water stekende steigers daarachter zijn openbaar. Zij zorgden voor een hoge dichtheid aan woningen, te vergelijken zelfs met de Jordaan! Opvallend genoeg waren het uitgerekend de steigers die voor hoofdbrekens en hoge kosten zorgden.
‘Drijvend Amsterdam’ wordt door de uitgever omschreven als een kennisboek. “Zo’n boek geeft de verworven kennis door aan andere organisaties die voor vergelijkbare uitdagingen staan”, zegt Igor Roovers, directeur van het nauw betrokken Projectbureau IJburg. Een mooi gebaar, want de “uitdagingen” waarover hij spreekt waren groot. Dat gold niet alleen de technische en financiële kant, ook het waterbeheer en de in Nederland goed ontwikkelde regelgeving vroegen om originele oplossingen.
‘Drijvend Amsterdam’ is te koop bij Architectura & Natura op de Amsterdamse Leliegracht. Het boekje is een gezamenlijke uitgave van de Ontwikkelingscombinatie Waterbuurt West en het Projectbureau IJburg. Het kost €19,50.